2007-05-20

Söndag: Utflykt i Washington

Idag har vi besökt några kända platser i Washington.
Vita huset.

Den okände soldatens grav. Vaktavlösning.


Minneskonstverk.


National Air and Space Museum.


2007-05-19

Washington



Efter att ha startat vid 07.30 från Monterey lämnade vi San Francisco vid 11.30 lokal tid. Flygturen tog ca 5 timmar till Washington. Kl 20.30 lokal tid var vi framme vid hotellet. Vi bor i Georgetown som verkar vara en ganska fin stadsdel av Washington, vi har exempelvis bara 5 minuters promenad till den nya svenska ambassaden. Imorgon ska vi besöka de vanligaste monumenten och muséerna.

2007-05-18

Kursavslutning

Idag hade vi graduation på amerikanskt manér (hur annars...). Först var det inledningsbön av skolans präst följt av tal av skolans rektor. Högtidligt utdelande av examensbevis som följdes av en trevlig lunch med våra lärare. Imorgon åker vi till Washington D.C.

2007-05-15

Tisdag

Idag har ett nytt ämne påbörjats som bla behandlar verkan av krafter. Vädret har varit mulet och ca 15 grader.

2007-05-13

Söndag

Ännu en dag fylld med aktiviteter... Vi spelade golf mellan 9 och 14.30. Efteråt tog vi lunch (sen) följt av några butiksbesök. Affärerna verkar aldrig vara stängda här. Många av livsmedelsbutikerna (motsv ICA eller COOP) har öppet dygnet runt alla dagar i veckan.

2007-05-12

Lördag

Idag har vi varit på en anordnad "picnic" en bit bort från skolan. Det bjöds på lite lättare mat och dryck. Platsen var förberedd med byggd grill med överbyggt tak, möjlighet till toalett och volleyboll-plan. Vi hade utomhusspel med oss för lite sysselsättning förutom småprat. De svenskar som går universitetsutbildning på skolan kom också dit med sina familjer. Vädret var soligt men luften var kylig, kanske 15 grader. Efteråt tog vi oss till närmaste butikscenter som lockade med sportaffär. Tyvärr var den stängd när vi kom dit, så det blir nya tag nästa vecka.

2007-05-10

Torsdag: Studiebesök

Idag har vi varit vid Edo som är ett företag som sysslar med högteknologiska sensorer mm. Bussresa dit ca 1 h norrut mot San Francisco. Mycket lärorika och intressanta presentationer under hela dagen. Efteråt besökte vi den lokala baren för lite mat och öl.
NHL-semifinalen mellan Ottawa och Buffalo slutade 5-2 till Ottawa.

2007-05-09

Onsdag

Idag har vi haft "Trend in Networking" med genomgångar på främst nätverkssäkerhet. Efter skolans slut tog vi ett par träningstimmar på golf-range:n. Vädret är fortsatt varmt och soligt.

2007-05-08

Tisdag

Idag har vi fortsatt med Trends in Networking under hela dagen. Vi avslutade med en labb för att lära oss mer om hur internet klarar av att skicka informationen till rätt ställe (routa). På kvällen var vi fyra st som åkte till Gilroys Premium Outlet för shopping under tre intensiva timmar. Bla hittade jag ett par grövre promenadskor (Timberland) för 30 dollar.

2007-05-07

Måndag: Skoldag

Idag har vi fortsatt våra studier med "Trends in Networking" och "Tests and development" samt "Human Decision Making". Framförallt T/D går på djupet med exv. hur man genomför sakliga tester med därtill hörande utvärdering av testvärden.

2007-05-06

Golf i Monterey

Idag (söndag) har vi spelat golf nästan hela dagen. Vädret var soligt med blå himmel. Vi åkte dit vid nio-tiden för att först träna på range:n. Därefter tog vi våra elbilar och drog ut på banan för 18 hål. För att vara första gången jag spelar golf var det roligt, svårt men framförallt en trivsam upplevelse att var ute på banan och försöka ta sig fram på så få slag som möjligt. Översta bilden visar när jag slår ut på bana 5. Det gick mycket bättre de sista tre-fyra hålen vad gäller utslag.

Banan var i huvudsak platt de första nio hålen för att de avslutande nio hålen vara mer "smala" och lätt kuperade. Det här gör jag nog om...

2007-05-05

Yosemite Nationalpark

Idag (lördag) har vi besökt Yosemite nationalpark som ligger ca 4 timmars bilfärd från Monterey. Vi startade 05.00 imorse och kom hem vid 22.40. Vädret var helt perfekt med klarblå himmel nästan hela dagen. Temperatur mellan 6 gr till 25 gr beroende på hur högt upp vi var i parken. Bland annat var vi på en fantastisk utsiktpunkt med vy över området samt besökte de gamla redwood-träden i södra området. Ett av träden hade en omkrets av 31.4 m och var ca 2700 år gammalt.

På väg in mot parken, bilden tagen på förmiddagen.Bland de gamla Redwood-träden.


2007-05-04

17-Mile Drive


Utsikt över Pebble Beach som vi besökte utmed 17 Mile Drive söder om Monterey.

2007-05-03

Torsdag




Idag har vi fördjupat oss ytterligare om hur man kan analysera en radio/radarsignal. Efter skolan åkte jag till Salina som är en stad som ligger ca 2 mil norr om Monterey. Där besökte vi ett stort köpcenter.
Bilderna är från NPS område. Byggnaden är huvudbyggnaden för skolan tillika hotellet.
Kaktusarna är från en rabatt inne på området.

2007-05-02

Onsdag

Idag studerade vi mellan 08 och 15.30. Bland annat detektion av svårupptäckta radarsystem. Vädret har varit ganska soligt men samtidigt svalt i skuggan. I omgivningarna kring Monterey finns det mycket att se och besöka. Precis i utkanten av den norra delen av staden finns ett stort köpcentrum som påminner lite om Barkarby eller Kungens kurva. Utbudet av saker är stort och prisläget ligger något under den svenska nivån.

Carmel

Under tisdagen besökte vi också Carmel som är en småstad som ligger några mil söder om Monterey. Staden är nog mest känd för att det var här som Clint Eastwood var borgmästare några år.

2007-05-01

Omgivningen kring NPS





Under tisdagen satte vi igång lite mer rejält. Jag provade frukosten på hotellet. Klassisk amerikansk med scrambled eggs, hashed potatoes, bacon, kaffe och juice.

Utbildningen startar oftast 08.00 och slutar 15.30. Rast har vi 10.00 och lunch 12.30-13.30.


Första dagen på NPS

Under måndagen kom vi i kontakt med våra föreläsare och fick en genomgång på det område vi ska vara på under de närmaste tre veckorna.Vi bor i ett hotell där rummen består av vardagsrum, pentry, klädkammare, badrum och sovrum. Detta disponerar var och en...















PÅ kvällen var det en "social event" där personalen vid skolan hälsade oss välkomna. Det fanns lite småtugg att ta för sig av. Notera speciellt kocken som står och skär upp kött i tunna skivor.